Четиринадесета глава
Върховносияйния каза:
1 Ще разкрия пред теб по-нататък това най-висше от всички знания! Щом мъдреците в света го постигнат — постигат пълното съвършенство.2 Приютени във висшето знание, те придобиват моята същност: нито се раждат при сътворението, нито умират при разрушението.
3 Великият Брахма е мойта утроба. В нея аз поставям зародиша. И така се пораждат всички същества на света, о, Бхарата.
4 Каквито и тела да се раждат в различни утроби, о, Каунтея, Брахма — природата — им е утроба, а аз съм бащата: аз давам семето,
5 Святост — саттва, Страст — раджас и Тъма – тамас са трите сили на природата. Те свързват с тялото, о, Мощноръки,
Непреходното Въплътено.
6 От тях саттва — сияйна и здрава, поради своята неопетненост — обвързва с връзки от земно щастие и от познание, о, Безгрешни.
7 Раджас е силата на пристрастията, родена от жажда и от привързване,
Тя оковава в плътта Въплътеното чрез веригата на деянията.
8 Тамас е рожбата на незнанието, която мами в света въплътените? оковава ги с тъпо лентяйство и летаргичен сън, о, Бхарата.
9 Саттва привързва към щастието. Раджас привързва към действието.
Тамас , като забулва знанието, привързва към мързела и нехайството.
10 Потискането на Страстта и Тъмата предизвиква в човеците Святост. На Светостта и Страстта — Тъмнодушие. На Тъмата и Светостта — Страстност.
11 Когато през всички врати на тялото прониква светлината на знанието, тогава със сигурност можеш да кажеш, че надделява Светостта-саттва.
12 Алчност, деятелност, предприемчивост, безпокойство и похот възникват, щом надделее в твоето тяло Страстта-раджас, о, Бхаратаршабха.
13 Помрачение и безделие, нехайство и заблуди възникват, щом надделее Тъмата – тамас в твоето тяло, о, Курунандана.
14 Когато при нарастваща Святост Въплътеното напуска тялото, към чисти светове се отправя — към световете на мъдреците.
15 Когато напуска тялото в Страстност, то се ражда в света на действащите. А когато в Тъма го напуска — се ражда от безпросветна утроба.
16 Плодът на добрите дела — на саттва е от саттва — чиста хармония. Плодът на раджас е земно страдание. Плодът на тамас е неведение.
17 От саттва покълва знанието. От раджас — алчността и жадуването,
От тамас покълва летаргията, заблудата и безумието.
18 Които пребивават във Святост — те ще се издигнат нагоре.
Страстните ще останат в средата. А Тъмните ще пропаднат надолу.
19 Щом съзерцателят вижда, че няма друг деятел в света освен гуните и вижда по-висшето над трите гуни — той се слива със моята същност.
20 Щом Въплътеното преодолее тези три сили, пораждащи тялото, от смърт, раждане, старост и болка се освобождава — вкусва безсмъртие!
Арджуна каза: 21 По какви признаци се познава превъзмогналият трите сили? Какви са делата му, о, Господарю? Как побеждава всевластните сили?
Върховносияйния каза: 22 Който не мрази озарението, действеността и помрачението, когато идват, нито мечтае за тях, о, Пандава, когато ги няма,
23 невъзмутим, нетрепващ от силите, казва, запазил самообладание: „Не аз — природните сили действат!” И не трепва от техните действия,
24 Неизменен в неволя и радост, равнодушен към кал, камък, злато, към желаното и нежеланото, към похвали и хули — еднакъв,
25 и към почести и унижения, и към приятел и враг — еднакъв, отхвърлил личните земни стремежи — този човек е надмогнал силите.
26 Който с любов, с благоговение ме почита — такъв бхактийогин, надмогнал трите природни сили, се слива с Едното — Вечния брахман.
27 Защото аз съм дом-въплъщение на нерушимия безкраен брахман,
на абсолютната вечна правда, на неизчерпаемото блаженство.
Ом тат сат Така в славната Бхагавадгита, която е сред най-мъдрите упанишади, в тази наука за брахман, в това ръководство по йога, в беседата между Шри Кришна и Арджуна, завършва четиринадесетата глава, наречена ЙОГА ЧРЕЗ ПРЕВЪЗМОГВАНЕ НА ТРИТЕ ПРИРОДНИ СИЛИ