Тринадесета глава
Арджуна каза: 1-а Искам да чуя от теб, о, Сияйни, за материята — пракрити и за пуруша,— духа, за Полето, Познавача му, Знанието, Предмета.Върховносияйния каза. 1 Това твое тяло, о, Каунтея, се нарича Поле. За мъдреците Познавач на полето е този, който го познава наистина.
2 Аз, о, Бхарата, съм Познавача на полето във всички полета. Познавач и Поле който знае — само той според мен знае истината.
3 Сега накратко ще чуеш от мене що е Поле и как се изменя, каква е природата му и какво е Познавачът — каква му е силата.
4 За тези неща са пели мъдрите многократно, по много начини в много ведийски химни и в пълните с разум стихове на Брахмасутра.
5 Великите елементи и „аз“-ът, разумът, както и Непроявеното, сетивата — умът и другите десет, а също петте сетивни предмета,
6 желанието, отвращението, телесността, радостта и болката, устойчивостта и съзнанието — това е Полето със своите промени.
7 Смирение, честност и ненасилие, великодушие и правдивост, чистота, преданост към учителя, постоянство, самообладание,
8 отказ от чувствените предмети и унищожаване на „аз”-а, размишляване върху страдание, смърт и раждане, старост и болест,
9 необвързаност, липса на чувство за собственост към син, дом и семейство,
еднакво умствено равновесие при щастливи и мрачни събития,
10 неизменна любов и преданост към мен чрез йога — единство с Едното, пребиваване в уединение, необвързаност с хорското множество,
11 постоянен стремеж към постигане на дълбинния атман — вникване
в същността на света: ето Знанието. Всичко останало е незнание.
12 Сега ще ти кажа това, което е нужно да знаеш — то носи безсмъртие: Безначалният Върховен брахман е отвъд битието и небитието.
13 Той има ръце и крака навсякъде, очи, глави и усти — навсякъде.
Той чува всичко. И всеобхватен, тук, на този свят, той пребивава.
14 Без сетива е и все пак сияе чрез сетивата — тяхна причина е. Необвързан — той свързва. Безкачествен се наслаждава на трите качества.
15 Отвън и отвътре е за съществата — и неподвижните, и подвижните. Той е най-тънкото — непознаваем е! Много е близък и много далечен.
16 Неразделен, Един пребивава, сякаш е разделен, в съществата. Той е опора на съществата, Той ги поражда и ги поглъща.
17 Той е светлината на светлините, и е отвъдното на тъмнината. Знание, Цел и Предмет на Знанието — Той пребивава в сърцето на всеки.
18 Така накратко ти чу за Полето, Знанието и Предмета на знание. Щом това моят бхакта узнае — моята същност придобива.
19 Знай: безначална е и пракрити — природата, както духът – пуруша. Но менливостта и трите качества са породени от пракрити.
20 Пракрити се нарича причината за причините и за следствията.
Пуруша се нарича причината за насладите и страданията.
21 Като стои в пракрити, пуруша се наслаждава на трите й качества.
Слят с тези качества, той се ражда: от добри или лоши утроби.
22 Но има и друг — Върховен пуруша, който всъщност се наслаждава,
наблюдава и властва в тялото: Той е Владетеля — висшият атман.
23 Който така познава пуруша и пракрити с трите й качества, както и да живее — постига свобода от смърт и прераждане.
24 Някои чрез съсредоточаване сами в себе си виждат атмана,
Други чрез Знание — чрез санкхяйога. Трети чрез действие — чрез кармайога.
25 Четвърти — без сами да го видят, чули от други — почитат атмана. Понеже следват правдивото слово — те също отвъд смъртта се спасяват.
26 Всичко, което в света се ражда — и неподвижното, и подвижното,
се ражда от сливането на Полето с Познавача, о, Бик сред Бхарата!
27 И който вижда, че Бог пребивава във всички живи неща — без разлика, непреходният — в скоропреходното, който вижда — той вижда наистина.
28 Който вижда — към всичко еднакъв, че в съществата Бог съществува, той не убива чрез себе си Себе си — и навлиза във висше движение.
29 Който вижда, че всички действия в света са вършени от пракрити,
че висшият атман гледа бездеен: който вижда това — той вижда.
30 Който вижда, че всяко отделно същество пребивава в Едното
и че от него всичко се ражда, той отива във висшия брахман.
31 Без начало, без свои качества този вечен единен атман, който е в тялото, о, Каунтея, не действа и не се омърсява.
32 Както ефирът всепроникващ е чист, понеже е недосегаем, така и атманът във всяко тяло е чист — не го докосва материята.
33 Както едното Слънце огрява цялата тази земя, о, Бхарата, така господарят на Полето озарява Полето изцяло.
34 Който с очите на Знанието различава Полето от Познавача и Свободата от измененията на пракрити — отива във Висшето.
Ом тат сат Така в славната Бхагавадгита, която е сред най-мъдрите упанишади, в тази наука за брахман, в това ръководство по йога, в беседата между Шри Кришна и Арджуна, завършва тринадесетата глава, наречена ЙОГА ЧРЕЗ РАЗЛИЧАВАНЕ НА ПОЛЕТО И ПОЗНАВАЧА НА ПОЛЕТО