ДЕВЕТА ГЛАВА
Върховносияйния каза:
1
На теб, понеже си сдържан и предан,
ще ти дам това тайно Знание
и способността да го осезаваш.
То прави човека свободен от злото.
2 То е царствена мъдрост и тайна. То е върховното очищение: зримо, достъпно, закономерно — постига се с радост и не се губи.
3 Но който в моя закон не вярва — не ме постига, о, Парамтапа. И в кръговратите на самсара пак се преражда, за да умира.
4 Целият проявен свят е изпълнен от мен, изначално непроявеният Всичко смъртно в мен се съдържа. Но аз не в смъртното се съдържам.
5 Всъщност и то не в мен съществува. Такова е мойто пораждащо тайнство.
Чрез йогамайя творя съществата. Поддържам ги — без в тях да се съдържам.
6 Както мощните вихри на вятъра винаги пребивават в пространството така съществата в мен пребивават, Тази истина трябва да знаеш!
7 Когато се свърши денят на Брахма, съществата изчезват в природата ми.
Когато новият ден започне — аз пак произвеждам същества.
8 Направлявайки свойта природа, много пъти и без тяхна воля
съществата съм възсъздавал — аз – независимият от природата?
9 Моите действия, о, Всепобедни, по никакъв начин не ме обвързват: Независим от нищо и безпристрастен, Аз, като зрител, съм над своите действия.
10 Под моя надзор пракрити създава всичко подвижно и неподвижно.
Това е причината, о, Каунтея, за кръговратите в световете.
11 Заблудените не разпознават мен в човешкото ми въплъщение. Не знаят мойта върховна същност. Не виждат, че съм Владетел на всичко.
12 Напразни надежди, напразни действия, празни знания следват невиждащите, които на зверската и омайваща природа изцяло са се отдали.
13 Но махатмите, подслонили се в моята висша и чиста природа,
с ум неизменен ми се отдават — знаят ме като причина за всичко.
14 Непрекъснато ме възхваляват ревностните и твърди в обета.
Вярно ми служат уравновесените. А любещите ми се покланят.
15 Принасят ми някои в жертва знанието, като мислят за мене — Едното,
или за мене — неизброимото, или за мене — във всеки различното.
16 Аз съм Обреда. Аз съм Жертвата. Аз съм Свещената трева, Мантрата, Възлиянието за предците, Маслото, Огъня, Приношението.
17 Аз съм Бащата на всичко и Майката, и Прародителя, и Вседържателя, Чистотата, Предмета на Знанието, Ом, Риг, Сама и Яджурведа съм.
18 Аз съм Пътя, Царя, Убежището и Свидетеля, и Любовника. Аз съм Началото, Трайността, Края, Съкровищницата, Вечното семе.
19 От мене е топлината на слънцето. Аз съдържам дъжда и го пращам. Аз съм Смъртта и съм Безсмъртието. Което е и Което не е.
20 Позналите трите веди и сомата, — чисти от грях, ме почитат със жертви, за да постигнат небето. Постигат го — дълго блаженстват в света на Индра.
21 Но наградата за заслугите им не е безкрайна — и пак се раждат. Следвайки ведите, търсят наслади — но те са крайни: възход и падане.
22 А тези, които мислят за мене непрестанно и ме почитат — неизменните — аз ги дарявам с истинско, вечно блаженство, в йога.
23 Но дори тези, които с вяра принасят жертви на божествата,
и те мен почитат, о, Каунтея, макар и не по правилен начин.
24 Защото аз вкусвам всички жертви, защото аз съм на всичко Владетеля,
Но те не знаят моята същност. И отново пропадат в самсара.
25 Поклонник на божества отива при божества. На предци — при предците. Поклонник на демони — при демоните. А моите поклонници идват при мене.
26 Който с любов ми поднася цвете, листо или плод, или вода само —
на този чист човек дара любовен приемам и поглъщам с наслада.
27 Каквото правиш, ядеш, гориш в жертва, каквото даваш или изстрадваш —
поднасяй всичко, о, Каунтея, като свещена жертва на мене.
28 Така от оковите на делата и плодовете — добри или лоши, ще бъдеш свободен. В покоя на йога чрез своя отказ ще ме постигнеш.
29 Към всички същества съм еднакъв. Нямам по-скъпи и по-омразни.
Но които с любов ме почитат — наистина в тях съм и те са в мене.
30 Дори и най-големият грешник, дойде ли с предана обич към мене — трябва да го нарекат праведен, понеже правилно се е насочил.
31 Скоро той ще съзнае закона и във вечен покой ще остане. Узнай на дело, о, Каунтея. моите поклонници не загиват.
32 Подслонените в мене, о, Партха, дори от грешна утроба родени, дори жени и вайши, и шудри достигат върховното състояние.
33 Какво да кажем за чисти брамини и царе-риши, които ме тачат! Понеже останалото е тленният свят на неволите — мен ме почитай.
34 Мисли за мен, обичай ме — бхакта мой, мой жертводарител и мой поклонник! Щом аз единствена цел съм ти станал — ти ще ме имаш и ще се слееш с мен!
Ом тат сат
Така в славната Бхагавадгита, която е сред най-мъдрите упанишади, в тази наука за брахман, в това ръководство по йога, в беседата между Шри Кришна и Арджуна завършва деветата глава, наречена
ЙОГА ЧРЕЗ ЦАРСТВЕНАТА НАУКА И ЦАРСТВЕНАТА ТАЙНА